Morgensalat

Det giver ufattelig meget mening at starten dagen lidt let og sundt frem for tungt og fedt (sic!).

Lidt guidance om morgensalater for mit vedkommende er:

  • at hakkede grøntsager virker bedre end salatblade (tænk i let råkost)
  • at du gerne må sørge for crunch i form af nødder eller frø
  • at koriander, mynte, basilikum, persille virker godt som krudt (krydderurt)
  • at dressingen gerne må være til den søde side – muligvis uden for megen chili og hvidløg
  • at kun din egen fantasi kan begrænse dig.

Salat 1)

Tag en klase tomater af bedste kvalitet (bør sidde på stilk for ekstra tomat-oplevelse). Skær dem i halve eller passende stykker, og kom dem på en tallerken. Drys med god havsalt og friskkværnet sort peber samt god olivenolie. Er tomaterne danske kan et drys sukker gøre underværker. Er du til skarphed kan nogle dryp Tabasco sauce give mening. Læg fine blade af basilikum (gerne israelsk friland eller en hjemtaget potte fra sydeuropa) over tomaterne.

Salat 2)

Skær to bladselleristænger i tern per mand. Hak en halv spsk kapers, en spsk bred persille og fire udstenede grønne oliven per mand. Tilsæt 1 spsk gode rosiner – gerne sultana – per mand. Smag det hele til med sherryeddike, olivenolie, og honning, salt og peber.

Velbekomme!

I øvrigt virker kold tomatsuppe, avokadosuppe, thai-salater (uden for meget hvidløg/chili), hakket tomat-agurk-feta salat også godt.

One thought on “Morgensalat

  1. Pingback: Scorebrunch | Husk at spise kød

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s