Kinesisk veg stir-fry med miso som Maggi

Hvis man laver en grøntsags-fry med gulerødder, bladselleri, løg, kål, svampe mv, kan den godt have en tendens til at blive lidt for veganer-kedelig. Der er ikke altid nok power i grøntsagerne til at give retten fylde nok. Tilsæt da en god klat miso – fx koreansk eller japansk – i de sidste minutter af tilberedning.

Sæt risen over.

Snit grøntsagerne fint, men juster alt efter grøntsag, så de kan få samme tilberedningstid og stadig være al dente. Der skal være nok.

Hav en spsk finthakket ingefær og hvidløg parat per mand. Varm en wok op – den skal være varm. Tilsæt op til en halv dl neutral olie per mand såsom solsikkeolie og sving rundt, så den nederste halvdel af wokken bliver dækket af olie. Tilsæt hurtigt ingefær og hvidløg, og sving rundt igen. Tilsæt hurtigt grøntsagerne, og sving og sving og sving godt hjulpet af en ske uden at wokken er for meget væk fra varmekilden.

Når grøntsagerne har taget lidt farve og er på vej mod al dente, tilsætter du soya og risvin efter smag samt en spsk miso eller to per person. Pas på, det ikke bliver for salt.

Krydder evt med chili (tør eller frisk), sesamolie og frø og friskkværnet peber (evt sichuan). Ris i skåle. Veg stir-fry ovenpå. Drys evt med hakket frisk koriander.

Miso og sesamfrø indeholder protein men tilsæt et pocheret æg for mere.

Velbekomme!

One thought on “Kinesisk veg stir-fry med miso som Maggi

  1. Pingback: Kong Gulerod på den gode måde | Husk at spise kød

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s